2014. október 08.
Idén immár 15. alkalommal rendezték meg a közönség kedvenc Hídépítő Versenyt.
A szervezők a megmérettetésen két kategóriában – Hídépítő Versenyt és a Hídépítő Classic – várták a vállalkozó kedvű hallgatók jelentkezését.
„A XV. Hídépítő Versenynél a potenciális célközönség a felsőbb éves egyetemista mérnökhallgatók voltak, hiszen itt hatalmas, két méteres szerkezeteket kellett tervezni, optimalizálni és saját kezűleg megépíteni” – ismertette a részletekről Szathmary Péter, a rendezvény koordinátora.
Idén csupán két jelentkező vállalta a megmérettetést és bizonyították, hogy modelljeik akár a 700 kg terhelést is elbírják.
Buri Balázs (BME ÉMK) és Tarnóczki Sándor (SZIE-GPK) már tavaly is indultak a versenyen, de akkor a modelljük túl „merevnek bizonyult.” A 2014-es Ívhídjukat a zsűri a leginnovatívabb híd díjban részesítette.
A második induló, Gelencsér Ivett (PTE PMMK) szaktársa (2013-ban indult a Hídépítő versenyen) nyomdokait követve vágott bele a hídépítésbe. Imagination névre keresztelt alumínium hídja a legnagyobb teherbírás díját nyerte el a versenyen.
A zsűri a hidak értékelésekor objektív (önsúly, lehajlás nagysága, teherbírás, és a készítő által előre megadott feltételezett tönkremenetel helye és teherszintje) és szubjektív szempontokat (a tervezők kreativitása, a híd egyedisége, a szerkezet technikai megoldásait, az anyagválasztást, valamint az elkészült modell kivitelezése, kidolgozottsága) is figyelembe vett.
A zsűri tagjai: A terhelést vezette: Dr. Völgyi István Hidak és Szerkezetek Tanszék Moderátor: Budaházy Viktor Hidak és Szerkezetek Tanszék |
A második kategória, a Hídépítő Classic szabályrendszerét a szervezők olyan egyszerűre és szabadra tervezték, hogy középiskolások is indulhattak rajta. A modellekkel szemben csupán két kritérium volt, 1m-es hidakat vártak, amelyek súlyát 1,5 kg-ban maximalizálták. A versenyre idén összesen tíz hidat neveztek be.
Sertéslábszárból készült Organikus híd
Helyezés | Név | Tanintézmény | Híd neve | Önsúly | Teher |
1. | Buri Balázs, Tarnóczki Sándor | BME-ÉMK, SZIE-GPK | Alulfeszített balsafa gerendahíd | 229 g | 36 kg |
2. | Buri Balázs, Tarnóczki Sándor | BME-ÉMK, SZIE-GPK | Alulfeszített hungarocell híd | 683 g | 78 kg |
3. | Agárdi Péter | BME ÉMK | Sorsod Borsodi | 430 g | 20 kg |
4. | Kovács Éva | BME ÉMK | Meglepetés | 540 g | 21 kg |
5. | (Kardné Tar Mária osztálya) | Kaposvári Építőipari, Faipari Szakképző Iskola | Bambuszhíd | 1089g | 72 kg |
6. | (Kardné Tar Mária osztálya) | Kaposvári Építőipari, Faipari Szakképző Iskola | Aluminium sörösdoboz híd | 667 g | 24 kg |
7. | Laboda Tamás | BME ÉMK | Portal Bridge | 1237 g | 750 kg |
8. | Borsos Bence | BME ÉMK | We Wood | 1993 g | 590 kg |
9. | Nagy Balázs | BME ÉMK | Gosztola | 2050 g | 487 kg |
10. | Kámán Csaba | BME ÉMK | Organikus híd | 3000 g | 6.5 kg |
Alulfeszített hungarocell híd
Sorsod Borsodi
„Meglepetés”
A Classic kategóriában a zsűri a "Legkreatívabb híd különdíjat” az Alulfeszített balsafa gerendahídnak (készítői: Buri Balázs, Tarnóczki Sándor) ítélte oda. Az indoklás szerint „a modell hihetetlenül egyszerű, kiváló az anyaghasználata és tartószerkezetként is remekül bevált.” A versenyen két híddal induló kaposvári Építőipari, Faipari Szakképző Iskola és Kollégium diákjai a „Jövő reménysége” díjban részesültek.
Bambuszhíd
Alumínium sörösdoboz híd
A XV. Hídépítő Versenyen készült további fotókért látogasson el a Képítő Fotókör oldalára.
Fotó: Képítő Fotókör