2015. October 15.
16. alkalommal rendezték meg a Hídépítő Versenyt a BME Építőmérnöki Karán.
A jelentkezők az elmúlt évekhez hasonlóan két kategóriában indulhattak. A „Nagy”, vagyis a Hídépítő Versenyen két méteres, előre meghatározott szigorú kritériumok alapján épült hídszerkezeteket vártak a szervezők, szemben a Classic hídépítő versennyel, ahol bármilyen alternatív anyag használata (például: szívószál, legó) megengedett volt.
A Hídépítő verseny két pályázója közül, az egyik „ragasztó száradási idő probléma” miatt visszalépett. A megmérettetés egyetlen résztvevője így Borsos Bence, a BME Építőmérnöki Kar negyedéves hallgatója volt. Bence tavaly még a Classic kategóriában indult egy rácsos tartós fahíddal. A Hídépítő versenyre is egy fa szerkezettel, a Moriarty névre keresztelt 4122 g súlyú rétegelt háromtámaszú gerendahíddal készült. Kiinduló ötletet a spanyolországi Can Gili és a Szlovéniába tervezett maribori footbridge adták – tudtuk meg a prezentációjából.
Moriarty kiállta a maximális 700 kg-os terhelést
A XVI. Hídépítő Versenyen új értékelési szempontokat vezettek be. Egységnyi súlyravetített teherbírásért 10 pont járt, a fesztávolság egy, másfél vagy kétméteres lehetett. A lehajlásért járó pontszám 1000 N-on, vagyis a használati teherszinten egy L/400-as lehajlást (L/300 és L/500 között maximális pont), emellett a maximális teherszinten mért lehajlást külön pontot ért (minél nagyobb a lehajlás, annál több pont). Objektív értékelésre összesen 40 pontot adhatott a zsűri: önsúly teherbírás 10 pont, használati teherszinten mutatott lehajlás 8 pont, maximális lehajlás6 pont, a teherbírás becslése 8 pont, további 4 ponttal jutalmazták, ha a készítő pontosan meg tudta határozni a tönkremenetel helyét, illetve még 4 pontot ért, ha a tönkremenetel okát is megmondta. Szubjektív értékelési szempontok összesen 30 pontot értek: kreativitás 7 pont, anyagválasztás 6 pont, kivitelezés 7 pont, prezentáció 10 pont. |
Hídépítő Classicon idén összesen nyolc csapat indult. A hidakkal szemben támasztott kikötés csupán annyi volt, hogy a „felüljenek a terhelőkeretre”, vagyis a hosszuk minimum 950 mm legyen és a súlyuk nem haladhatta meg az 1500 g. „A helyezések sorrendéjét a zsűri objektív szempontok alapján állította fel” – magyarázta Nagy Balázs, a rendezvény egyik főszervezője. „Egy egyszerű képlet használtak, ahol az önsúly és a teherbírás játszott szerepet.”
A beérkezett pályaműveket kilenc tagú szakmai zsűri bírálta el: Dr. Dunai László - Építőmérnöki Kar dékán, Hidak és Szerkezetek Tanszék tanszékvezető; Dr. Farkas György - Hidak és Szerkezetek Tanszék tanszékvezető helyettese; Dr. Bódi István - Hidak és Szerkezetek Tanszék egyetemi docens; Hunyadi Mátyás - Céh Zrt. főtervező; Molnár Kázmér - Unitef 83 Zrt.; Magyar János - A-Híd Építő Zrt.; Németh Tamás - Főmterv Zrt.; Szojka Anita - MAHIR Kiállítás és Rendezvény Kft.; Pál Gábor - Speciál Terv Építőmérnöki kft. A terhelést vezette: Dr. Völgyi István Hidak és Szerkezetek Tanszék Moderátor: Budaházy Viktor Hidak és Szerkezetek Tanszék doktorandusz |
Hídépítő Classic helyezettjei:
1. helyezett: ‐ Kör‐Vas‐Út Tagozat: Dávid Milán, Bersényi Ágoston, Bacsa Tibor, Kovács Tamás
- Pontszám: 2056
- Szerkezet: alulfeszített fahíd
- Önsúly: 220 g
- Teherbírás: 27,6 kg
- Intézmény: BME Építőmérnöki Kar – Infrastruktúra szakirány
2. helyezett: Nagy Péter Balázs
- Pontszám: 2053
- Szerkezet: Rácsos tartós drót‐fa híd
- Önsúly: 255 g
- Teherbírás: 30,8 kg
- Intézmény: BME Építőmérnöki Kar – Magasépítési Szakirány
3. helyezett: Budai Gábor
- Pontszám: 1875
- Szerkezet: rácsos tartós híd rétegelt ragasztott falemezből
- Önsúly: 875 g
- Teherbírás: 219 kg
- Intézmény: BME Építőmérnöki Kar – másodéves hallgató – még nem szakosodott
- Híd neve: Rácsos fahíd
4. helyezett: Szabó Zoltán
- Pontszám: 1808
- Szerkezet: Ragasztott fából készült gerendahíd
- Önsúly: 942 g
- Teherbírás: 115 kg
- Intézmény: BME Építőmérnöki Kar – Magasépítési szakirány
5. helyezett: Kard Eszter, Medveczky Zsófia, Vörös Attila, Spengler Csaba
- Pontszám: 1780
- Szerkezet: Chipes dobozokból és fenyőlécből készült gerendahíd
- Önsúly: 440 g
- Teherbírás: 22 kg
- Intézmény : Kard Eszter;Medveczky Zsófia; Vörös Attila: ELTE Spengler Csaba: BME
6. helyezett: Horváth Kornél, Stefán Bence, Medgyesi Bálint, Mehrfelsz Norina
- Pontszám: 1299
- Szerkezet: rácsos tartós híd hurkapálcákból, ragasztóból, befőttes gumiból
- Önsúly: 1451 g
- Teherbírás: 105 kg
- Intézmény – Pécsi Tudományegyetem – Műszaki és Informatika Kar
- Híd neve: Mindent bele
7. helyezett: Gelencsér Ivett
- Pontszám: 1163
- Szerkezet: gerendatartó fa lécekből, sörös dobozokból Pur hab kitöltéssel
- Önsúly: 1587 g
- Teherbírás: 269 kg
- Intézmény: Pécsi Tudományegyetem – Műszaki és Informatika Kar
- Híd neve: Pécs lelke
8. helyezett: Dormány András
- Pontszám: 742
- Szerkezet: gerendatartó laminált padlóból, acél szelvényekből
- Önsúly: 2008 g
- Teherbírás: 324 kg
- Intézmény: Pécsi Tudományegyetem – Műszaki és Informatika Kar
- Híd neve: Falumínium
Leglátványosabb tönkremenetel különdíj megosztott nyertesei:
Horváth Kornél, Stefán Bence, Medgyesi Bálint, Mehrfelsz Norina: rácsos tartós híd hurkapálcákból, ragasztóból, befőttes gumiból
Budai Gábor: rácsos tartós híd rétegelt ragasztott falemezből
Innovációs különdíj nyertese:
Gelencsér Ivett: Pécs lelke
A XVI. Hídépítő Verseny az Építőmérnöki Szakmai Hét keretében valósult meg, amelyet a Zielinski Szilárd Szakkollégium és az Építőmérnöki Kar Kari Hallgatói Tanács Rendezvényszervező Bizottsága szervezett. A Szakmai hét célkitűzése, hogy a Kar hallgatói elmélyítsék az Egyetemen szerzett elméleti és gyakorlati tudásukat, valamint szorososabbá fűzze a kapcsolatot az építőipari cégekkel. Az érdeklődő építőmérnök hallgatók előadásokat hallgathattak, gyárlátogatások résztvevőiként bővíthették ismereteiket vagy különböző versenyeken mérhették össze tudásukat a Szakmai Héten. |
Fotó: Papp Helga