A vasúti személyszállítással szemben támasztott követelmények növelése — pl. sebesség emelése —
szükségessé tette az íves pályaszakaszokon a szabad oldalgyorsulás legnagyobb engedélyezhető értékének
növelését, valamint a járművek szerkezeti kialakításának alapjaiban történő módosítását (billenő
járműszekrény). A megnövelt oldalgyorsulás hatására a kerék-sín kapcsolatban különösen a
görbületváltozásos helyeken ébrednek rendkívül nagy igénybevételek. A doktori téma célja olyan
pályageometria kidolgozása, amelyen a kerék – sín kölcsönhatásban ébredő igénybevételek minimalizálhatók
a görbületváltozásos helyek.
A kidolgozandó feladat részletezése:
— Irodalomkutatás: a hazai és külföldi szakirodalom — szakkönyvek, szabványok, kutatási jelentések
— áttekintése, és feldolgozása a vasúti pálya vonalvezetésének tekintetében.
— A jelenleg alkalmazott görbületváltozásos geometriák — átmenetiívek és hirtelen görbületváltozásos
helyek — vizsgálata és értékelése a hazai, külföldi és ENV előírások szerint.
— Billenő kocsiszekrényes járművek közlekedési feltételeinek feldolgozása pályás vonatkozásban. A
meglévő szakirodalom — szakkönyvek, szabványok kutatási jelentések — feldolgozása. Billenő
kocsiszekrényes járműveknek a hagyományos járművekhez képest megnövelt sebességgel történő
közlekedésének feltételei és korlátai.
— Görbületátmeneti geometriák kidolgozása, amelyek a kinematikai mozgásjellemző mennyiségeknek
legjobban megfelelnek.
— A vasúti pálya vonalvezetésének optimalizálása, a billenő kocsiszekrényes járművek közlekedésével
szemben támasztott kinematikai követelmények alapján.