2014. március 06.
A Fotogrammetria és Térinformatika Tanszék a Geotechnikai Tanszék munkatársaival együttműködve lézerszkenneres ellenőrző méréseket végzett a Budavári Sikló támfalairól.
A vizsgálatok elsődleges célja a megközelítőleg 90 méter hosszú támfalak felszínmodelljének előállítása volt, mindemellett a helyesen megválasztott 13 álláspontból indított mérésekkel az űrszelvény teljes felületét is sikerült modellezni.
A támfal felmérése azért volt szükséges, hogy a geotechnikus és szerkezettervező szakértők számára láthatóvá váljanak a nagy kiterjedésű felületek egyenlőtlenségei és geometriai eltérései. A nagy felületeken szabad szemmel nehezen szűrhetők ki azok a deciméteres különbségek, amelyek a szakértés és a tervezés szempontjából kiinduló információul szolgálhatnak. A geometria eltérések kimutatásával azonosítani lehet a kritikus helyeket, valamint a szakemberek következtetni tudnak a károsodások eredetére és típusára is. Az építőmérnökök a nagy felületű bemérés segítségével azonosított területeken célirányosan tudják a speciális, sokszor igen költséges vizsgálataikat (talajmechanikai szondázások, nyírószilárdság és alakváltozási paraméterek meghatározása) elvégezni, ami mind műszakilag, mind pedig gazdaságilag hatékony munkát eredményezi.
A szakemberek a nagy pontsűrűséget (minimálisan deciméteres ponttávolság) igénylő vizsgálatok érdekében a Fotogrammetria és Térinformatikai Tanszék FaroFocus 3D lézerszkennerét használták. A hagyományos geodéziai mérésekkel szemben a lézerszkenner segítségével a látható felületről olyan nagy sűrűségű pontfelhő gyűjthető össze, amely a 3D modellek alapját képezi.
A Faro Focus Lézerszkenner felvétele alapján készült 3D modell
A Budavári Sikló felmérése során hozzávetőlegesen 9 GB adatállomány (pontfelhő + képek), valamint az összeillesztés támogatásának és a kiértékelés minőségének javítása érdekében panoráma képek is készültek.
A tanszék munkatársai az adatok feldolgozásához a szkenner saját feldolgozó szoftverét, a különböző termékek (pl. támfal kontúr, metszetek) előállítására CAD és modellező szoftver környezeteket alkalmaztak. A mérési eredmények feldolgozásakor a pontfelhő segítségével előállított modellek további elemzésekre adnak lehetőséget, valamint alapot biztosítanak a későbbi nagy pontosságú mozgásvizsgálati geodéziai mérések pontos helyének kijelöléséhez is.
A Budavári Sikló egy különleges kötélvontatású vasút, Budapest Duna-parti látképének egyik meghatározó eleme, kedvelt turistalátványosság. Az eredetileg gőzüzemű Sikló Széchenyi Ödön javaslatárára, Wohlfahrt Henrik tervei alapján 1868 és 1870 között épült meg. Az 1870. március 2-án felavatott szerkezet egészen a II. világháborúig működött, amikor is súlyosan megrongálódott. A BSZKRT 1948-49-ben romjait eltakarította és a budai várnegyed közlekedését autóbuszokkal oldotta meg. A Siklót 1986. június 4-én nyitották meg ismét. Napjainkban az utaslétszám évi 500 ezer és 1 millió fő közöttire tehető. |
- Lovas Tamás , Somogyi József Árpád, Szendefy János -